Kitejazz

0 comments

Hülye ötlet – nem is nagyon van másmilyen, mit fel tudnék mutatni -, de minap Soil&Pimp Sessions-t hallgatva ez jutott eszembe arról a zenéről, amit őrült, de zenélni nagyon tudó japánok (már megint ők!) művelnek. Apró, ki nem csiszolt hibák a felvételen, amitől nagyon is életszerű, emberi lesz, hallhatóbbak a kéz és lábmozdulatok. Ismerős dallamok, de egészen vad japó küllemmel, tempóval (mintha ismerős lenne ez a dr!ft-ből)...remek!


Valamikor itt jutott eszembe, hogy a kite-ozás is hasonló. Idővel az ember fia (vagy lánya) megtanulja az alapokat. Még se nem profi kite-os, se nem minőségi zene, de már valami. Aztán sok-sok gyakorlással egyre jobban megy minden, nem kell figyelni az ernyőt, tudjuk, hol van, „álmunkból felkeltve” is be tudunk lépni helyes ütemben, takkra.
Majd a megáltalkodott állandó gyakorlás eredményeként a rögzült elemek ki-ki egyéniségéhez kerülnek egymás mellé. Gondoljunk csak bele. Gurulgatás, egy kis farolás, forgás, ugrás, de mikor merre, abból hogy, milyen irányba jövünk ki az sokszor a pillanatnyi kedv-, szél-, terep-, blablabla-viszonyoktól is függ. Innen ez már helyzetfelismerés, improvizálás a rögzült elemekkel és mivel egyfajta képlete is van valahol mélyen (megállásból már nem lesz 2-wheel slap), ez nekem már-már jazz.
Persze kicsit sántít, kicsit sárgább, savanyúbb, meg leginkább a szabadstílushoz mutat több hasonlóságot a párhuzam, de a speedbuggys, fel s alá poroszkáló kite-osnak is megvan valahol a maga zenéje.


Kicsit a zene-ernyőzés vonalnál maradva számomra aránylag új ('09.05.) felfedezés, hogy mennyire nagyon jó zenével a fülben kite-ozni. A világból is képes lennék kibuggyzni így. Persze fülbe, guruláshoz más zene kerül, mint párhuzamos megfelelője, lényeg, hogy a hallgatónak tolja a lendületet, ami párosulva a kite adrenalinlöketével remek kombót alkotnak.

Tovább...

MBM

0 comments

Magyar Buggy Múzeum




Wanek összegyűjtött egy bázist általa/általunk eddig látott buggykból, amik a magyar földeket szántják.
Minden bizonnyal bővülni fog, hogy mosolyt, kedvet merítsen belőle mindenki, aki buggy építésének gondolatával kacérkodik.

Tovább...

Buggy design

8 comments

Kell egy freestyle buggy. A saját igényeimre szabva.
Fő tulajdonságai (elméletben, gyakorlatban még meg kell építeni és kiderül), hogy agilis, nagyon jól manőverezhető, jó súlypontú és rendkívül könnyű. Hja és nem rugós – nekem valahogy egy freestyle versenygép nem a kényelemről, hanem a tiszta funkcióról szól, mint egy driftcar…
Tervezzünk hát!


Adott volt, mint ismert freestyle járgány “benchmark” a Flexi buggyja, amit volt alkalmam néhányszor ki is próbálni, valamint kézzelfogható közelségből láttam a szinte nem létező lopakodót, a Stealth-et.
Mindkettőnek megvannak a maga egyértelmő előnyei, gyúrjuk hát össze őket az én kívánalmaim alapján.
A Flexi irányíthatósága, gondolatra fordíthatósága, kétkerékre állítása lenyűgözött (a Stealth-et nem volt alkalmam kipróbálni, így arról nem tudok nyilatkozni), így egyértelmű és kézenfekvő megoldás volt, hogy a fő geometrát (tengelytáv, villaszög) innen vegyem. Kölcsönkértem, darabjaira kaptam, lemértem, megrajzoltam FluffyWoo (DesertGang) buggyját, hogy abból tanuljak, majd a folyamat során megszerzett tudással tovább dolgozhassak egy távoli jobbért.


A Stealth-et nagy nehezen begyűjtött képek alapján igyekeztem megérteni, mi-miért olyan rajta, amilyen, az hogyan működik, miért jobb, mi tetszik belőle. Tulajdonképpen a csekély oldaltartáson kivül az egész úgy ahogy van „instant get”.
Amit megértettem belőle az valós gondolkodást sejtet fejlesztésénél. Az első villát hagyományosra alkották, ugyanis a Flexiét erősítgetni szokták. Bár azzal lehet pörgetni a villát (forkspin), oly kevesen képesek rá, hogy az nekem nem volt szempont. A nyak (neck) nem négyzetes, hanem téglalap keresztmetszet, valamint nem fúrt, ami kemény landolásoknál jól jöhet, hogy még masszivabb legyen a váz, bár ez a Flexinél sem volt problémás. Aztán a fő különbség, a hátsó tengely és oldalváz viszonya, ami a leginkább lenyűgözött és tudtam, igazi konstruktiv gondolkodás állt mögötte.
Az oldalváz nem a tengely negyedeinél kapcsolódik a tengelyhez, ott képezve a legnagyobb hajlitónyomatékot landolásnál, hanem a tengely végeinél, közvetlenül a kerekeknél, igy nem marad mit hajlitson. Illetve maradnak a kerékrögzitő csavarok, amik M15 helyett M20-asak és rövidségük okán sokkal masszívabbnak kell viselkedjenek.
A Flexi gondolkodása az, hogy inkább kisebb csavarméretet használ és ad teret, hogy inkább az görbüljön, törjön, adja meg magát, mint a váz valamely eleme, így a csere is egyszerűbb, olcsóbb. Van benne ráció, mégha brit is, de van.
Szemnek a Stealth nagyon maszületett zsiráfnak tűnik, melynek állandóan szétcsúsznak lábai és szépen lassan kiterül. Hogy akar akkor ezzel bárki is landolni? Egy számomra szintén zseniálisnak tűnő ötlettel. Csináltak egy segédvázat a buggy aljára, ami egyben az ülés alsó hevedere is. A nyak és oldalváz kapcsolatától a hátsó tengely végeihez kapcsolódó hevederek merevítik a buggyt, megakadályozzák a zsiráf szétterülését és egyben a pilótát magát is tartják. Elképzelhetjük, hogy egy nagyobb landolásnál nem a buggy súlya terpesztené, hajlítaná a buggyt, hanem a pilóta súlya (sertésjelmezben meg pláne), igy a buggy földetérésének pillanatában a pilóta belenehezedik az ülésbe, terhelve az alsó hevedereket/segédvázat, amik lefelé alakváltoznának, ami azt jelenti, hogy vízszintes vetített hossza csökkenne. Ezek kb. kioltják egymást, eredményezve egy nagyon masszív vázat. Nno így nem fog kinyúlni, elterpeszteni a zsiráfunk.

E sok infót próbáltam összegyúrni, hogy kicsit több oldaltartást is adjon (azért csak mértékkel, hogy legyen hely a szabad mozgásra, ne legyen a kezek útjában semmi, de mégis könnyebben felvehetőek legyenek testtel az oldalirányú terhelések).
Rajzok, áttervezések, formai változtatások, hogy jól is nézzen ki, egyeztetések tucatjai Gyurival és Wanekkal, akik tudásában messzemenőkig bízom. Az általuk épített buggyk magukért beszélnek – nem csak minőségükben, de fejlődésükben is.
Gyuri fogja összeállítani és én próbálok majd segíteni neki – nem mintha kéne neki -, hogy minél jobban kivehessem a részem a születés folyamatában a gondolattól a használatig, minden fázisban.

Cél:
- rozsdamentes acél váz
- carbon hátsó tengely
- ~25kg menetkész tömeg
- matt felületkezelés
- végleges ülés ponyvából, talán Buggybags-től (addig valószinűleg kell csinálni néhány proto-t)
- a műanyag 8 coll-os felnire robogóköpeny
- minimális, vékony oldalvázborítás
- 2 és 3 pontos öv fogadásának lehetősége

Tovább...

FXY-próba_00

0 comments

Kis félig üres ipari parkba mentem, hogy végre kiteríthessem a 7m Frenzy FYX-et.
Forgott, rúgott a szél, de felszáradt, nem bírtam magammal, muszáj volt kipróbálni.




Apám kocsiból nézett, mit csinálok a nagy szélben (szerintem 25-55kmh között minden volt).
Első startolás (persze hátszélben) 6-8m lábonszántás, még megfogtam. Aztán azonnal szélcsend, ernyő ereszkedik is, majd rárúgott a ki tudja éppen milyen irányú szél. Jjjjjjiiihhhháááááá....Pille testem a levegőben és már lélekben készültem a bokatörésre. Nem tudom, mit de valamit próbáltam mahinálni a boom-mal (talán depowereltem, hogy siklás legyen inkább, aztán kicsit újra ráhúztam?), tényleg nem tudom, mit, de tényleg igyekeztem nem füstölt sonkaként lógni.
És lábra (nem tört) érkeztem, fogtam a gyeplőt tovább.Volt szívritmus-zavar.Apám persze nem ismervén a lehetséges veszélyeket (új, ismeretlen ernyő, boka, árok, villanyoszlop, ipari csarnok), szemét se' rendítette.
Aztán kérdeztem:
- Mekkorát ugrottam? Volt 1méter (nekem 2-3-nak is tűnt, de direkt nem akartam befolyásolni)?
- Neeeem, jóval több volt az. 1,5-2.

A táskára dobott kamera szerint 1,80-2m körül sikítottam. Ez indokolja is, hogy utána miért láttam a melósokat "pihenni".
Még ismerkedni kell. Banán után pláne.
Az ernyőről 15 perc után többet felesleges is lenne...

Tovább...

StainlessSteel

0 comments

2009.05.05-én megérkezett a teljes cső-armada Gyuriék műhelyébe.




Arra várt, hogy hazaérkezzek és a tervek alapján nekiessünk, felaprítsuk, majd újra összerakjuk, remélhetőleg egy buggy-bb formájú cső-halmazzá.

Tovább...

Freestyle

0 comments

Nem tudom biztosan kinél mikor, hol jön el az a pont, mikor megérzi azt, hogy buggyban ülve mi is vonzza jobban.
A sebesség, a távolság vagy a trükközés?


Az első kettőhöz leginkább hely kell. Nagy hely vagy legalább hosszú.
Sebességhez a legjobb a friss, dagály utáni homokos tengerpart tömör, egyenletesen sima talaja vagy nagy kiszáradt tavak.
Nekünk egyik sincs közel, de annál távolabb.

Távolságokat beletenni a GPS-be lehet simán réten fel s alá gurulva vagy kitűzött pályán körbe-körbe, de az igazi a túrabuggyzás. Majd’ végtelen helyeken, engedve a szél irányának vagy éppen dacolva azzal és km-es szélnekmenős hosszakat nyomni, közben leküzdeni a terepakadályokat, szintkülönbségeket, búbosfelyű nádi poszátákat.

Be kell valljuk, ezekből sincs sok, bár kapasból rávágnánk, hogy irány a Hortobágy, de az nem járható út, mivel szinte az egész Természedvédelmi Terület. Pedig be szép is lenne a délibábos rónán 5-10 fős csapatban menni, csak menni, csak menni, néha megállni kurjantani egy nagyot, hogy “ezdekurvajó”.

Aztán itt van a “szabadstílus”. Bicajosok, deszkások, korisok, stb-stb. Valamiért örömét lelik benne. Talán mert cool, talán, mert extrém, talán mert saját határaikat így érzik legjobban kitolhatónak. Mindenesetre talán kis helyen a leglátványosabb és legveszélyesebb.

A sivatagban töltött 2 évem alatt volt szerencsém megtapasztalni, sőt élvezni a 3 dimenziós túrabuggyzást, ami akkor, ott a legjobb volt. Az élmény mással pótolhatatlan, de azt hiszem erről elég ódát zengtem már. Ez az időszak volt az, ahol igazából megtanultam buggyzni, ahol eljött az a bizonyos pont, hogy a trükközés lesz a következő irány. Farolgatni, forogni mindig is szerettem, bár nem mindig tudtam, aztán valamelyest ment, de a nagy, nehéz buggy nem erre, hanem a dünékre, túrákra lett kitalálva.

Tudva a hazaköltözés közeledtét körvonalozódott a gondolat, hogy akkor foglalkozzunk ezzel kicsit komolyabban.
Először is kell egy agilis, könnyű buggy, amivel lehet talajgyakorlatozni (forgások, kétkerekezések, stb.), majd kell egy ernyő, ami szépeket emel, hosszúakat siklik…lehetőleg SOFT.

Próbáltam a Flexi bugyját, ami a ma legjobb értékesített freestyle járgány. Könnyű, gondolatra csinál mindent, jó a súlypontja (már amennyi súlya van egyáltalán), de egy-egy komolyabb földetéréstől - főleg sertésjelmezben - sajnos hamar mosolygósra görbül a hátsó tengelye és személy szerint nekem nagyon kevés, illetve semennyi az oldaltartása. Láttam, ültem az Ozone Stealth buggyban, ami már sokkal jobb és több követendő megoldást rejt, de sem az oldaltartása, sem megvásárolhatatlansága miatt nem lesz tulajdonom...majd építek magam!
Ernyő. SOFT. És ha már új a buggy-irány, hát legyen szintváltás az ernyő terén is.
Majd’ 4 év fix-bridle ernyőzés után depower-re váltok, illetve egészitem ki a kite-szertáramat. Ha minden igaz, Ozone Manta lesz...

Hát nálam ez így kattant be.

Tovább...

Frenzy FYX '09 7m

2 comments

2009.09.16-án megvettem életem első de-power rongyát.




Hurráááá!
Ha a bank is úgy akarja és az átutalás rendben megy, akkor mihamarabb postára adja Appo (ezúton is: Cheers, Appo!) Candice pár alkalommal használt nagyszeles ernyőjét.
megérkezett...

Azt remélem tőle, hogy a később érkező nagytestvér mellett ez jó lesz erősebb szélben vagy közepes szélben “csak” gurulgatni, a snowkite-ozást elkezdeni, illetve ismerősöket fertőzni jófajta de-power SOFT-tal.

Itt van már?!?!

Tovább...

ÉMKT

2 comments

Kite-ozni, bandázni megyünk!!!





Részletek >>>ITT<<<

Tovább...

0 Bft

0 comments

Azt gondoltam belekezdek egy saját blog írásába, ahol kiélhetem kite-os csapongásaimat, kevésbé terhelve a KITEFORCE.hu oldalt olyan agymenésekkel, amik nem biztos (biztos, hogy nem!), hogy mindenkit érdekel. Videó belinkelések, kite-os élmények, amik velem, ismerősökkel, barátokkal - akikkel az évek folyamán a szél kapcsán ismertem meg - történnek, illetve gondolatok a saját és a közösségi ernyőzésről.



Az írások zöme sivatag utáni sportéletemről fognak szólni, ami egészen más, talán ingerszegényebb, de van néhány ötletem, ami fejlődésre, változatosságra adhat mégis okot.
Ilyenek például egy saját buggy tervezése, kivitelezése, tesztelése, használata.
Áttérés Depower ernyőre, legalábbis részben. Aki ismer, az tudja, hogy SOFT kite lesz. Majd meglátjuk, mennyire válik be számomra a boom buggy-ban.
Az izgága és remélhetőleg könnyű buggy sejteti az irányt, ami a dünék után a freestyle lesz – ha menni fog.

No meg aztán a közösségi szélhajhászás...

Tovább...