Buggy design

Kell egy freestyle buggy. A saját igényeimre szabva.
Fő tulajdonságai (elméletben, gyakorlatban még meg kell építeni és kiderül), hogy agilis, nagyon jól manőverezhető, jó súlypontú és rendkívül könnyű. Hja és nem rugós – nekem valahogy egy freestyle versenygép nem a kényelemről, hanem a tiszta funkcióról szól, mint egy driftcar…
Tervezzünk hát!


Adott volt, mint ismert freestyle járgány “benchmark” a Flexi buggyja, amit volt alkalmam néhányszor ki is próbálni, valamint kézzelfogható közelségből láttam a szinte nem létező lopakodót, a Stealth-et.
Mindkettőnek megvannak a maga egyértelmő előnyei, gyúrjuk hát össze őket az én kívánalmaim alapján.
A Flexi irányíthatósága, gondolatra fordíthatósága, kétkerékre állítása lenyűgözött (a Stealth-et nem volt alkalmam kipróbálni, így arról nem tudok nyilatkozni), így egyértelmű és kézenfekvő megoldás volt, hogy a fő geometrát (tengelytáv, villaszög) innen vegyem. Kölcsönkértem, darabjaira kaptam, lemértem, megrajzoltam FluffyWoo (DesertGang) buggyját, hogy abból tanuljak, majd a folyamat során megszerzett tudással tovább dolgozhassak egy távoli jobbért.


A Stealth-et nagy nehezen begyűjtött képek alapján igyekeztem megérteni, mi-miért olyan rajta, amilyen, az hogyan működik, miért jobb, mi tetszik belőle. Tulajdonképpen a csekély oldaltartáson kivül az egész úgy ahogy van „instant get”.
Amit megértettem belőle az valós gondolkodást sejtet fejlesztésénél. Az első villát hagyományosra alkották, ugyanis a Flexiét erősítgetni szokták. Bár azzal lehet pörgetni a villát (forkspin), oly kevesen képesek rá, hogy az nekem nem volt szempont. A nyak (neck) nem négyzetes, hanem téglalap keresztmetszet, valamint nem fúrt, ami kemény landolásoknál jól jöhet, hogy még masszivabb legyen a váz, bár ez a Flexinél sem volt problémás. Aztán a fő különbség, a hátsó tengely és oldalváz viszonya, ami a leginkább lenyűgözött és tudtam, igazi konstruktiv gondolkodás állt mögötte.
Az oldalváz nem a tengely negyedeinél kapcsolódik a tengelyhez, ott képezve a legnagyobb hajlitónyomatékot landolásnál, hanem a tengely végeinél, közvetlenül a kerekeknél, igy nem marad mit hajlitson. Illetve maradnak a kerékrögzitő csavarok, amik M15 helyett M20-asak és rövidségük okán sokkal masszívabbnak kell viselkedjenek.
A Flexi gondolkodása az, hogy inkább kisebb csavarméretet használ és ad teret, hogy inkább az görbüljön, törjön, adja meg magát, mint a váz valamely eleme, így a csere is egyszerűbb, olcsóbb. Van benne ráció, mégha brit is, de van.
Szemnek a Stealth nagyon maszületett zsiráfnak tűnik, melynek állandóan szétcsúsznak lábai és szépen lassan kiterül. Hogy akar akkor ezzel bárki is landolni? Egy számomra szintén zseniálisnak tűnő ötlettel. Csináltak egy segédvázat a buggy aljára, ami egyben az ülés alsó hevedere is. A nyak és oldalváz kapcsolatától a hátsó tengely végeihez kapcsolódó hevederek merevítik a buggyt, megakadályozzák a zsiráf szétterülését és egyben a pilótát magát is tartják. Elképzelhetjük, hogy egy nagyobb landolásnál nem a buggy súlya terpesztené, hajlítaná a buggyt, hanem a pilóta súlya (sertésjelmezben meg pláne), igy a buggy földetérésének pillanatában a pilóta belenehezedik az ülésbe, terhelve az alsó hevedereket/segédvázat, amik lefelé alakváltoznának, ami azt jelenti, hogy vízszintes vetített hossza csökkenne. Ezek kb. kioltják egymást, eredményezve egy nagyon masszív vázat. Nno így nem fog kinyúlni, elterpeszteni a zsiráfunk.

E sok infót próbáltam összegyúrni, hogy kicsit több oldaltartást is adjon (azért csak mértékkel, hogy legyen hely a szabad mozgásra, ne legyen a kezek útjában semmi, de mégis könnyebben felvehetőek legyenek testtel az oldalirányú terhelések).
Rajzok, áttervezések, formai változtatások, hogy jól is nézzen ki, egyeztetések tucatjai Gyurival és Wanekkal, akik tudásában messzemenőkig bízom. Az általuk épített buggyk magukért beszélnek – nem csak minőségükben, de fejlődésükben is.
Gyuri fogja összeállítani és én próbálok majd segíteni neki – nem mintha kéne neki -, hogy minél jobban kivehessem a részem a születés folyamatában a gondolattól a használatig, minden fázisban.

Cél:
- rozsdamentes acél váz
- carbon hátsó tengely
- ~25kg menetkész tömeg
- matt felületkezelés
- végleges ülés ponyvából, talán Buggybags-től (addig valószinűleg kell csinálni néhány proto-t)
- a műanyag 8 coll-os felnire robogóköpeny
- minimális, vékony oldalvázborítás
- 2 és 3 pontos öv fogadásának lehetősége

8 comments:

Az élet váladéka írta...

A saját igényeimre szabva.
Ez a gondolat a legfontosabb ,én is építettem már buggyt ,hol jót ,hol kevésbé.
Próbáltam több célút is ,de az mindig valaminek a rovására ment,elvett lehetőségeket,olyan szerintem sincs, ami alkalmas rallyzásra ,driftre ,F1 re ,köztes darab persze létezik, amivel mindenhol lehet indulni,de azok alul maradnak mindig a célra építettekkel szemben .

A carbon tengelyt nem értem ,mi a célja ?
Meg a vékony oldalváz borítást?

Sok sikert, tetszik a cél !!

SirBolts írta...

A carbon tengely okosítva magyarázva súlycsökkentés, reálisan pedig arcozás. De most úgy néz ki, nem leszt belőle semmi. Jól nézne ki, nna :)
Vékony oldalváz borítás pedig azt jelentené, hogy sok buggy jól föl van polifómozva (csőszigetelés), aztán csecsén burkolva ptp-vel. Pl. A Flexifoil buggyn semmi nincs. Ezt a buggyt én amolyan versenyautósan minimálra szeretném, ahol nem is a kényelem, hanem inkább a jó kezelhetőség, trükk-kész jármű lenne a cél. Előre elfogadva, hogy nem lesz mindenre jó, kompromisszumokat kötök magammal. De trükkre, hogy beszíjazhassam magam, hogy összetörjem magam, arra kitűnő legyen, ez a cél.
De majd holnap meglátod. ;)

SirBolts írta...

Bocs...az igazi Flexi-buggyn semmi nincs, a képen lévő az házi okosítás. Kevesen erőszakolják meg.

Az élet váladéka írta...

A carbont értem .
A burkolat hiány szerintem ,nem teradíció kérdés ,inkább ésszerűbb ,magam tapasztalata ,mindig az oldalam a bordám volt a legzöldebb.
Azt azért meggondolhatnád ,a versenyautónál is beburkolják a csöveket ,az is csak funkcióra épül.

Gyuri írta...

megjegyzem a minimális oldalvázboritással én sem és a combomon fellelhető lila foltok sem értenek egyet. de majd meglátod, én már ültem benne, ellentétben veled :D tetszik, jó, de még fura hogy mit is kezdenék vele, valószinűleg kiugranék a világból, mert olyan pillekönnyű. _D

Az élet váladéka írta...

megmondom őszintén ,titokban én is beleültem .
pont arra gondoltam mint a gyuri ,mi a szart tudnék ezzel ,amúgy se tudok sok mindent ,ezzel a töpörödött törp ördöggel álló helyben is bekérdeztem magamnak ?
Választ már mondtam is : semmit !!
Először is félnék ,semmi stabilság érzet ,pici ,engem még a buggyzástól is riogatna ha most kezdeném .( ez azért sokkal jobb mint amivel mi kezdtük )
Ehhez az érzéshez ,fejben is váltani kellene .legalábbis nekem .
Tök más szegmense ez a fajta használat, és erre még külön épített buggy .nekem a buggyzás az a száguldást is jelenti ,viharral egyben .
Kis szélben lassan felborulok ,pörgök forgok ,arra van ,látványos és nehéz meggyakorolni ,a mutatvány kétség kívül is tudást fog tükrözni ,
mert nehéz dolog ,és gyakorlat nagyon kell .
Én inkább úgy vagyok ,nagy sebesség nagy borulás ,a borulás az persze nem produkció .
Nekem talán az adja azt az érzést mit majd neked fog a freestyle ! amiért buggyzunk .
Az örömet .

kiterider írta...

Huhh... Minden elismerésem!!!
Asszem kicsit irígy is vagyok :-)
De azért most már bevallom őszintén, hogy az első találkozásunkkor ezt még nem néztem ki belőled..... Bocs!

SirBolts írta...

Köszi!
De mit nem néztél ki belőlem?
Hogy buggy-t tervezek? Vagy hogy a freestyle érdekel? Nno ez nekem is kb 1 éve kezdett körvonalazódni. Anno, mikor még tőled vettem első buggymat, akkor még azt hittem, hogy a gyorsanmenés a fasza (remélem, h azóta meg amúgyis kupálódtam emberileg) . Jó az is, de most ez kattant be, a forgolódást élvezem, próbálgatni a határaimat. Aztán majd jól összefosom magam, tuti. A magasság (buggy nélkül is) még parás, szokatlan, de igyekszem magam szoktatni.
A 90%-osan kész buggy ezeddig nagyon remek, Gyuriék kezéből szép vas jött ki, nagyon közel van a tervekhez.

Megjegyzés küldése